Alle som skal ta førerkort må gjennomføre trafikalt grunnkurs før øvelseskjøring kan starte.

Dette gjelder både privat og ved kjøreskolen.

Kurset er på 17 undervisningstimer (a 45 min.) hvorav 3t er avsatt til Trafikant i mørket (mørkedemo), 4t tiltak ved ulykke og 10t om trafikk.

Kurset er på 4 samlinger pluss en samling til trafikant i mørket. Disse gjennomføres vanligvis Mandag-Torsdag, pluss trafikant i mørket uken etter. Når alle timer/samlinger er gjennomført meldes dette inn til Statens Vegvesen og du mottar «grunnkurs-bevis» ca. 1 uke etter siste samling. Legitimasjon og grunnkursbevis må alltid medbringes under kjøring både ved kjøreskolen og privat.

Unntak 1: Hvis du tar trafikalt grunnkurs i den lyse årstiden (15. mars- 1.november) må mørkedemo gjennomføres innen 1. november
for fortsatt rett til øvingskjøring.

Unntak 2: hvis du er over 25 år trenger du kun trafikant i mørket og tiltak ved ulykke. Tiltak ved ulykke må være gjennomført før praktisk prøve avlegges.
Trafikant i mørket må være gjennomført hvis du tar praktisk prøve i den mørke årstiden. Ellers innen 31. Januar.